Harm Beute

 
 
 

Ik ben Harm Beute. Ik coach mensen. Via mijn netwerk ben ik in contact gekomen met Stijn van Leeuwen, initiatiefnemer van Rotterdam Engineering en van Ingenieurs-op-Zuid. Eerst heb ik Stijn gecoacht en ben ik met het team van Rotterdam Engineering aan de slag gegaan, nog voor Stijn met het idee voor Ingenieurs-op-Zuid kwam.

Ingenieurs-op-Zuid: tegen de stroom in, laten zien dat het wél kan.

Het idee voor Ingenieurs-op-Zuid kwam aanvankelijk op mij over als: “Wij gaan zielige mensen helpen”. Maar de essentie is om jongeren op Zuid, die om wat voor reden dan ook moeilijk aan een baan komen, in hun kracht te zetten. Vanuit het vertrouwen dat zij potentie hebben. En daar geloof ik ook in. En daarom ga ik graag met Stijn tegen de stroom in om te laten zien dat het wél kan. Wat ik daarmee wil zeggen: De politiek praat erover en wij doen het.

Ik wil alleen maar werken vanuit de gedachte “Ik ga een verschil maken voor mensen”, want: “Ik wil is een intentie, maar zonder actie gebeurt er gewoon niks. Intentie zonder actie is gewoon fantasie. En in die gedachte hebben Stijn en ik elkaar gevonden.”

Ik heb MULO, HAVO en Atheneum achter elkaar gedaan, om te laten zien dat ik niet dom was, met de KMA er direct achteraan. De KMA was gewoon een survival-opleiding, want in jaar 1 waren er van de 3.500 aanmeldingen 150 geplaatst en na jaar 1 waren er 50 weg. Toen dacht ik al na over: waarom lukt het sommige mensen wel en haken anderen af? Verder merkte ik dat die KMA een onwijs goede leiderschapsopleiding was. Op mijn 24ste kreeg ik het bevel over 40 dienstplichtigen en ik kreeg van mijn baas de beschikking over 9 voertuigen. Vervolgens zei hij: “Laten we afspreken dat bij de eerste de beste die zich dood rijdt, wij beiden naar de ouders gaan en jij het woord voert.” Dan rijst je verantwoordelijkheidsgevoel erg snel kan ik je zeggen. Buiten het formele, dat wat gewoon moet gebeuren, heeft het leger een hele grote mooie informele cultuur. Later begon het systeem me tegen te staan, want het formele deel bleek uiteindelijk toch belangrijker dan de mensen. Toen ben ik bij een wervings- en selectiebureau gaan werken. Daar leerde ik mensen te assessen. Later heb ik 4 jaar management- en commerciële trainingen gedaan, maar dat ging eigenlijk alleen maar uit van de vaardigheden-kant. Vaardigheidstraining op management- en commercieel gebied.

“Zelf kwam ik er achter dat vaardigheden alleen een verpakking zijn van je innerlijke drive.”

Ik vind het een mooie uitdaging om bij IOZ de coachende rol op me te nemen en op die manier bij te dragen aan het leiden van het bedrijf, samen met Mus (Mustapha). Ik heb Mus leren kennen tijdens een coaching-sessie voor Rotterdam Engineering. Mus wilde een leidende rol op zich nemen en liet vaak – te vaak – anderen de leiding nemen in het gesprek. Ik ging er expres doorheen praten als hij aan het woord was, totdat hij boos werd. Hij deed op dat moment uitverkoop aan zichzelf en daar ging ik dan tegenin. Door boos te worden heeft hij die persoonlijke valkuil zelf erkend en aangepakt. Dat is essentieel in het begeleiden van mensen. Je kunt de voorwaarden scheppen, maar ze moeten het zelf doen.

Binnen IOZ werken we met, en zoeken we, medewerkers met jeugdige nieuwsgierigheid en de drive om er iets gaafs van te maken. Wat ik niet wil is dat we een bedrijf worden dat zijn werk in alle redelijkheid doet. De medewerkers moeten zelf verantwoordelijkheid nemen, aangeven dat ze iets willen. We hebben nu een mooie diverse groep, waarbij veel van hen ouders hebben met een migratie-achtergrond. En dat ze daar de voor- maar vooral ook de nadelen van hebben ondervonden.

Als we samen hun ervaringen en frustraties uit het verleden om kunnen zetten in een gezamenlijke passie, dan hebben we de sleutel tot het succes van Ingenieurs-op-Zuid te pakken.”

Het zou ook wel eens zo kunnen zijn dat wij hier dit stadium eerder bereiken dan in een gewone kaaskoppencultuur. Waarom? Deze mensen hebben al moeten knokken.  

 
stijn van leeuwen